Lördagen 29 sept

Regn, regn, regn.

image199

Skulle ha åkt till marknaden inne i samhället, men det blev inget med det. I stället åkte jag till en mekanisk verkstad som är unik i alla fall i Sverige. Man smider nämligen spik för hand. På lördag hade man extraöppet för allmänheten. I fyra timmar hade de suttit i väsen och värme och smitt spik.

image196

Detta är häftigt. Och det är nästan skämmigt att jag inte varit där mer än en gång tidigare för att se dem smida, när jag är uppväxt näst intill. Nu var jag ju bara tvungen att åka dit med kameran. Idag är det sönerna till den gamla smeden som sköter ruljansen.

image197

Här ligger ämnena som skall bli spik i elden. De är glödande när de läggs under hammaren, som syns på första bilden. När en spik är tillhamrad i  rätt form, knipsas den av och får huvudet hamrat av honom som sitter bredvid. Detta måste ju såklart göras dierkt när spiken är varm och formbar.

Efter detta besök åkte jag vidare till en gammal sockenstuga i närheten. Här bjöds på kaffe och våffla till en rimlig peng. Jag har inte varit inne i denna stuga sedan på 70-talet någon gång. Det har renoverats och gjorts iordning sedan dess.

Och till sist avslutade jag dagens utflykt med ett besök på hembygds-museet i bygden. Här fanns det bl a en utställning med tidningsurklipp från olika tidsåldrar. Här inne har jag dock varit tidigare, för inte allt för länge sedan. Jag fotade en del av utställningen, bl a min farmor och farfars gamla orgel, som jag suttit en del vid och knagglat bla orgelläxan jag hade när jag gick i ettan. Sedan blev det väl mest "kalle Johansson" på de svarta tangenterna jag spelade. Nu har i alla fall orgeln skänkts till Hembygdsmuseet av min faster.

image198

En liten detaljbild från orgeln. Jag har en bild på hela orgeln där den står i farmors rum hemma hos henne. Det får nog bli en LO så småningom.   :-)

Ja, detta var en riktig kulturell lördagsutflykt. Länge sedan jag var på så många liknande ställen.

Sedan när jag kom hem, så hade internetuppkopplingen slutat fungera. Skulle jag tillbaka till dåtid på riktigt???

Tanken var att jag skulle vara med i ett foto i temmen idag, men när jag kom hem, så tappade jag lusten, så den blev en halv dag bara, och lite oorganiserad den också. Så det får vara med dessa bilder.

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Kul å se hur det går till....att göra spik
Jag har varit där inne när min bror jobba där.

2007-10-01 @ 11:36:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0