Från heldagsscrappen.

Den 30 oktober satt vi en hel dag och scrappade och hade trevligt i Högsäter.

Det här är vad jag gjorde under dagen.





Marika hade med sig nya papper från danska Ridderholms, så jag plockade fram gamla foton från makens barndom och gjorde en dubbelLO då papperen var sådär gammaldags nostalgiska i motiven. Inte mer dekorationer än Rubriken i Quickutz och så glittterlim och 3D-lack på papperen. Det behövdes inte mer tyckte jag.



Sedan gjorde jag ett julkort. Jag lånade stans från Jeanette, som stansar ut texten God Jul (från Panduro), sedan satte jag ett grönt papper bakom texten. Lite chalk runt kanterna, en blomma från en ljusmanchett, en brad och några utstansade blad, Klart.



Insidan blev också enkel.

Eftersom jag köpte fler julpapper så fick det bli en jul-LO till.



Här är det sonens första julafton. Eftersom detta papper hade en hund i hörnet, så tyckte jag att de här bilderna passade bra. Det är jag och sonen tillsammans med vår hund Tanja hos mina föräldrar. Observera att detta är i början av 80-talet om du skulle ha någon åsikt om storleken på mina glasögon. Det var faktiskt modernt då.  :-)

Marika hade även med sig sin Vagabond som hon generöst lät oss använda. Hon hade med sig en die som gjorde små fina resväskor. Det måste ju testas. En sån här blev det också. Inte så mycket dekorationer, men i alla fall.





Även om alla delar var utstansade, så var det lite pill att få ihop det till en väska. Med det gick!

En trevlig dag hade vi och jag fick faktiskt gjort mer än jag brukar. Det var enkelt denna gång utan tävlingar och utmaningar som tar sin tid att organisera. Mat hade var och en med sig själv (eller köpte på samhället).

Jag är fortfarande yr ibland, det svartnar för ögonen på mig. Som tur är så är jag hemma några dagar till, eftersom jag har tagit semester på måndag. Och så länge jag inte gör några större och häftigare rörelser så klarar jag mig.

Jag har lånat en virknål av mor (hittar inte mina egna) och börjat virka mormorsrutor. Igår kväll och idag framför TV:n har jag redan fått ihop 16 st 6 varvsrutor. Men då är jag lat och virkar alla varv i samma färg, eller rättare sagt jag använder ett melerat garn så de blir lite flammiga. Jag vet inte vad jag skall använda dem till, men det var roligt att märka att virkningen satt i fingrarna. Det var nog 20 år sedan jag virkade senast.

Dock har jag virkat massor tidigare. T ex gardiner till vårt gamla hus.



Här ser man ett av fönstren. Det är 3 st dubbla fönster som det på bilden, plus att det ena dessutom har en altandörr bredvid, där gardinen också går ut över den. Först virkade jag på tvären så jag fick längden (bredden) som den skulle vara. Sedan virkade jag på en spets längst ner, och den var på bredden på gardinen, alltså lååång. Då fick jag ha hela arbetet på varsin sida om mig när jag virkade. Att jag orkade iland med detta projekt förvånar mig än idag. När vi sålde huset, följde inte dessa gardiner med i köpet som vissa av de andra i specialstorlek. De ligger här nere i en garderob. Jag kan inte använda dem här, men det tar emot att göra sig av med dem efter allt slit så de får bli kvar där.

Små behändiga mormorsrutor passar mig bättre, de kan man väl alltid foga ihop till en liten filt eller sjal eller nåt.

Ha det bäst till nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0