På kurs med Linda Muhr.

I lördags förmiddag var det äntligen kurs i distressmålning i Färgelanda som Paula på Dekorera medmera ordnat med Linda Muhr som kursledare.

Hon hade gjort ett kort som vi fick allt material till så vi kunde lifta hela konceptet.

Dock hann i alla fall inte jag med att montera kortet på plats, utan det tog jag hem och gjorde igår eftermiddag.

Det gällde att i stället suga åt sig allt som gick när det gällde att måla med distresser. Jag har ju gjort det en del (har t ex alla färger + några dynor), men när man tittar på det jag målat och det Linda målar så inte kan man tro att det är samma sorts färger vi har använt. (Kolla tex förra inlägget med guldbröllopskortet). Trixet är att använda bara LITE färg från början och sedan fördela den med enbart vatten. Sedan låta det torka och sedan ev gå över det igen på samma sätt tills man blir nöjd. Ansiktena får en tendens att likna pepparkaksgubbar när jag målat på detta sätt. Blir inte nöjd utan fyller på med mera färg för att jämna ut och ja, ni förstår själva. Jag har tidigare använt nästan bara smutsvatten (om det har haft rätt nyans) eller väldigt lite färg och massor av vatten. Men då blir det ju jämn färg över hela ansiktet och lite platt utan skuggor etc. Kinderna hade Linda tidigare använt torrchalk till, men numera använde hon distresser även till dem. Det har jag testat tidigare med uruselt resultat.

Här är kortet vi fick göra. Det är liftat nästan helt rätt av, ja förutom själva målningen då,   :-)

image302

Och så insidan
image303

Hela kursen gick så otroligt fort. Men en liten paus för att fika jättegod kladdkaka med grädde unnade vi oss i alla fall.

Nu är det "bara" att träna, träna och åter träna.

Jag började med det igår och här är några av de motiv jag målade. Lite suddig, dålig bild, men det är kanske lika bra, så syns ju inte skavankerna så väl.

image304

Så mina kära "onsdagsvänner":
Ja, jag kommer att ta med mig och måla som vanligt även på onsdag. Här gäller det att träna medans det är färskt i minnet.

Linda arbetade inte så som jag gör (att måla motiv innan) utan hon valde papper först och sedan målade hon motiven utifrån färgerna på de papper hon valt. Jag får ju göra tvärt om eftersom jag målar mina motiv i förväg. Eller så får det väl helt enkelt låta blir att matcha om jag inte får till matchande pappersval.

Kommentarer
Postat av: Paula/Dekorera medmera

Du är ju proffs! Det ser ju jättefint ut!

Ha en härlig dag!

Paula

2008-03-11 @ 09:26:02
URL: http://dekoreramedmera.blogspot.com
Postat av: Jojjo

Jag tycker motiven du målat ser hur bra som helst ut! Väldigt fina färgkombinationer :) Stämplarna är ju hur söta som helst också.

2008-03-11 @ 09:52:59
URL: http://kortmakeri.blogg.se/
Postat av: Jessi

Vet vad jag ska köpa på mässan vi ska på! Ser redan fram emot det. Dina bilder är jättefina redan nu, vad ska de inte bli med ännu mer träning?
Ha det gott och så syns vi förhoppningsvis på onsdag. Jessi

2008-03-11 @ 13:12:45
URL: http://www.jessispelargoner.se
Postat av: Malin

Ramla in här o tänkte lämna ett litet avtryck =) Jättefint du målat med distresser, målar själv bara med akvarellpennor än så länge, men skulle gääärna gå en kurs med Linda...

2008-03-11 @ 16:10:18
URL: http://kortkortsagt.blogg.se
Postat av: tris

Ja jösses vad bra du är på att färglägga!

Dina kort är alltid välgjorda, du är en stor inspirationskälla ska du veta! :)

2008-03-11 @ 17:30:51
URL: http://triscrap.blogspot.com/
Postat av: Emma

kanon ansol

2008-03-11 @ 17:48:28
Postat av: Jeanette

Du behöver inte öva mer du kan ju detta med att måla.
Gôr fina motiv.
Jag har tappat sugen lite,jag bara längtar till jag får ordning på rummet så jag får en egen liten scraphörna :o)....Då ska jag öva......

2008-03-13 @ 08:06:31
URL: http://jeanfredrik.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0