Jodå, jag lever!

Här har det inte hänt något på länge nu. Det beror mest på att jag inte har så mycket att skriva, eller att visa.

Jag har under ledigheten (3 extra dagar) mellan jul och nyår försökt få lite ordning i de fotohögar jag åstadkom genom scanningen i somras. När jag framkallade dem, så kom de tillbaka precis huller om buller och det var nästan 900 foton, så det har varit "lite" att sortera. Nu har jag snart kommit till ända med det jobbet och då skall det väl gå lättare att scrappa sedan, när jag kan hitta mina foton, för att de ligger i datumordning (så gott det går när jag inte vet utan får gissa datum på en del). I alla fall så skall jag kunna gå in i Photoshop på datorn och leta fram det jag vill ha och sedan till mina arkivlådor och plocka fram det.

Jag har sedan jag började med Photoshop taggat alla mina foton med namn på personer, uppdelat i familj (den närmaste) släkt, vänner, jobbarkompisar och några andra kategorier, djur för sig, alla bilar och andra fordon med regnummer (de familjen haft), taggar för bröllop, dop, skolor, scrapping, osv. Platser är också taggade.

Detta är ett verkligt HÄSTARBETE, men när det väl är gjort, så är det guld värt. Det är jättelätt att hitta ett foto såhär. (sen var det ju det där med den fysiska sorteringen då, men den börjar bli klar)

Sedan hittade jag ju några fler album att scanna in. Det hade jag tänkt göra också under ledigheten. Men scannern vägrar att låta sig hittas av datorn, fast jag installerat och avinstallerat jag vet inte hur många gånger. Några gånger till får jag försöka innan jag ger upp och ber om hjläp, men det var väl katten om det inte skall fungera!

Sedan har jag en annan kul grej att berätta, men det är inte officiellt ännu, så det kommer lite senare.   :-)

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Du är duktig med att lägga ner så mycke arbete på dina foto.
Kul att ha ordning på dom.

2008-01-09 @ 11:34:30
URL: http://jeanfredrik.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0