Fortsätter scanna och bildbehandla

Jag har fortsatt inscanningen av gamla foton. Nu hittade jag ett  album från mitten av 70-talet som var i stort behov av räddning.

Vi var på semesster till Öland, min kusin och jag med våra killar. Hade dessa foton fått ligga lite till, undrar jag om man överhuvudtaget kunnat se vad de föreställer.

Ett exempel:
Såhär rött var orginalet:
image105

Såhär efter att jag bildbehandlat lite. Hade nog kunnat göra lite mer, men scanningen gjorde att det blev konstiga skuggor om jag tog bort mer rött.:
image106

Dessa foton hade också en konstig rutig yta, som tyvärr kommer med i scanningen.

Så var det några foton som i stället för röda, verkade ha tappat färgen. Här är ett exempel på det:

image107

Och såhär blev det efter lite bildbehandling i datorn:

image108


Men det tar en väldig massa tid, dels med inscanningen av ett foto i taget och dels behandlingen sedan. Men, men jag har ju semester och vädret har varit pyton, utom igår då, när solen faktiskt tittade fram nästan hela dagen. Då passade jag på att vara ute i den i stället.

Idag har det under nästan hela dagen åskat. Mullrat och blixtrat helt runt oss kändes det som. Slog inte ner direkt här, men var inte långt borta. Alla datorer, telefoner och microvågsugnen drogs ur. Och modemet till bredbandet. Trodde inte det skulle komma igång idag, det brukar det inte göra när vi dragit ur det, men idag gick det igång direkt utan problem. Skönt.


Ahhh, jag måste visa vad jag hade på besök här igår.

Min man kom med detta lilla knyte som han hittat i vår ladugård. Den var inte rädd alls (eller kanske så rädd att den inte vågade försvara sig). Det är någon av grannarnas katter som kommit hit och lagt den där. Så gjorde den även i fjol, men då fanns ju Ruth, så då var det inte aktuellt att fånga in någon. I år kanske vi försöker med det. Dock inte ännu, den känns för liten att ta från sin mamma än. Risken är väl att mamman kommer att flytta på ungarna nu när de är upptäckta, men den risken får vi ta. Efter att ha kelat med den en stund, så bar vi tillbaka den till ladugården och mamman och åtminstone ett syskon till som maken såg. Hoppas den finns kvar när den blivit några veckor till, då skall den få bo hos oss. Det var ju så våran älskade Ruth kom till oss. Hennes mamma la henne och hennes syskon i vår ladugård, då för 16 år sedan.

image110

image109

Nä, nu skall jag fortsätta scanna in album från 1979. Där finns bilder på vår hund Tanja, när hon kom till oss, knappt 4 veckor gammal, då hennes mamma inte kunde ta hand om henne och hennes syskon. Bilder kommer.

Kommentarer
Postat av: Bettan

Hur underbaaar!!! Den hoppas jag att du får behålla.

2007-07-19 @ 21:44:20
Postat av: Jeanette

Så gullig....de skulle inte bli större.
Precis Så såg min Norpan ut som vi fick ta bort i fjol sommar,som blev väldigt sjuk :o( Hon blev 13 år.
Hoppas ni hittar denna lilla varelse när det är dax att lämna mamma.

2007-07-19 @ 22:26:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0